Selasa, 15 Oktober 2013

Posted by Unknown | File under :

Kehidupan moden yang penuh dengan permasalahan, ditambah beban hidup yang semakin banyak, membuat kita mudah untuk stress dan tertekan. Jika dibiarkan akan mengganggu secara psikologi. Namun ada banyak cara untuk mengurangkan stress, misalnya:

1.      Atur tarikan nafas.

Tarik nafas dalam – dalam dan hembuskan dengan perlahan, konsentrasi pada gerakan diafragma anda. Lakukan dua atau tiga kali, hingga mula merasa terkawal.

2.      Redakan ketegangan.

Jika sedang duduk, berdirilah dan lakukan pergerakan yang lembut. Gerakan tangan dan lengan silih berganti, lalu angkat bahu dan ini akan membuat tubuh anda merasa rileks. 

3.      Bergerak.

Lakukan jalan cepat, walaupun hanya jalan – jalan di sekitar  ruangan atau bilik mandi. Hal itu berguna untuk membantu melancarkan aliran darah. Bergerak secara teratur juga dapat membantu membakar efek negatif dari hormon stres.

4.      Menjerit atau melaung.

Pergilah ke suatu tempat pribadi lalu berteriak dan menjerit sepuasnya. Cara itu dapat diguna sebagai terapi mengurangkan stres.

5.      Terapi Esensial Bunga.

Sapukan beberapa titik pati bunga, seperti Bach Rescue Remedy, Jan de Vries Emergency Essence atau Australian Bush Flower Emergency Essence di lidah anda.

6.      Berpikir secara positif.

Bina pemikiran peribadi yang positif. Ulangi secara teratur pada diri anda sendiri.

7.      Pilih makanan yang sihat.

Diet dan jangan makan secara berlebihan.

8.      Dengar muzik.

Dengar irama muzik yang lembut dapat membantu anda lebih tenang.



9.  Ketawa.

Menonton filem komedi, ketawa bersama teman anda, atau kunjungi website lucu merupakan penawar luarbiasa bagi menangani stres.

11.  Cari ketenangan  dalaman.

Vizualisasi atau meditasi dapat membantu mencari sebuah ketenangan dalaman, padahal di saat  itu anda sedang dikelilingi  tekanan dan kegtegangan.

12.  Dapatkan vitamin dan suplemen.

Anda mungkin memerlukan sejumlah vitamin B dan antioksidan seperti vitamin C dan E pada masa anda sedang tertekan. Suplemen probiotik dapat juga membantu anda mengatasi stress.

0 komentar:

Posting Komentar